-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41932)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1691)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26419 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

اگر غير مسلمانان بخواهند به دين اسلام آشنا شوند، با چه راه هايي ميتوان اسلام را معرفي نمود؟

براي معرفي اسلام و جذب ديگران به دين اسلام، عوامل و راهكارهاي متعددي وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره ميشود:

1 - بيان ويژگيهاي اسلام.

2 - بيان ابعاد زندگاني معصومان(ع) و بزرگان دين.

3 - تبيين تمدن اسلامي.

4 - مجادله به احسن.

5 - تحريف زدايي.

6 - رفتار و عملكرد شايسته مسلمانان.

7 - جدا كردن عملكرد برخي از مسلمانان از برنامههاي اسلام.

8 - خنثي سازي تبليغات دشمن.

يكي از راهكارهاي مهم آشنايي ديگران به اسلام، بيان ويژگيهاي اسلام است. ويژگيهاي اسلام مانند جامعيت، همسويي با فطرت و خِرَد و اقدام به حقوق انسانها... ديگران را تحت تأثير قرار ميدهد. دين اسلام از نظر مسايل عقيدتي، احكام و سياسي به گونهاي است كه براي پويندگان راه حقيقت جاذبههاي فراوان دارد: از سوي ديگر اسلام به عقل ارزش داده و به علم ارج مينهد و ديگران را به خرد ورزي و فراگير علوم فرا ميخواند. (1) شناخت ضعفها و كمبودهايي كه در ساير اديان از نظر عقلاني و منطقي و پاسخ گويي آنها به سؤالات و نيازهاي بشري وجود دارد، و آنها با آموزهها و تعاليم اسلامي، ميتواند بسيار راهگشا و مؤثر باشد. امروزه بسياري از انديشمندان و تشنگان حقيقت تنها از درياي معرفت اسلامي توانستند سيراب شوند و پس از بررسي اسلام، آن را كاملاً مطابق با عقل و فطرت خويش يافتهاند و به پرسش هايي در مورد اعتقادات گذشته خود كه پاسخ آنها را نيافتند، در دين اسلام دست يافتند.

اگر بيان ويژگيهاي اسلام با بيان ابعاد زندگاني و مباني ارزشهاي معصومان(ع) و بزرگان دين نيز هماهنگ شود، گرايش و جذب ديگران به اسلام را چند برابر خواهد نمود، اگر مباني معصومان(ع) در موضوعات مختلف مانند اخلاق، حكمت حقوق و همين طور رفتار آنها با مردم و حمايت معصومان از محرومان و سياستهاي منطقي و قانون گرايي آنها و... درست تبيين شود، ديگران را سخت تحت تأثير قرار خواهد داد، زيرا عملكرد آنها به عنوان حاملان دين سبب ميشود كه اسلام به گونهاي واقعي معرفي گردد. تأثير گذاري برخي از سريالها مانند سريال امام علي(ع) دليل بر اين مدّعا است. بر اساس تأثير رفتار و گفتار معصومان(ع) بر جذب ديگران به دين است كه معصومان(ع) يكي از راههاي جذب ديگران به اسلام را معرفي فضايل خود دانستند.(2) امام رضا(ع) فرمود: رحم اللَّه عبداً أحيا أمرَنا... يتعلّموا علومَنا و يعلّمها الناس، فإنّ الناس لو علموا محاسن كلامَنا لا تبعونا،(2) خدا رحمت كند بندهاي كه امر ما را اِحيا كند... دانش ما را بياموزد و به مردم ياد دهد. اگر مردم با زيباييهاي كلام ما آشنا شوند، از ما پيروي خواهند كرد.

يكي از راههاي مهم معرفي اسلام فرهنگ و تمدن اسلامي است، در عصر حاضر كه علوم و تمدن به اوج رسيدهاند، بيان تمدن و فرهنگ اسلام در جذب ديگران به اسلام تأثير خواهد داشت. اگر انسانهاي غير مسلمان بدانند كه اسلام صاحب تمدن بوده و از فرهنگي غني برخوردار است، بدان گرايش پيدا ميكند. در اين جا به بري از انديشههاي صاحبان انديشه در خصوص تمدن اسلامي اشاره ميشود:

گوستا ولوبون فرانسوي مينويسد: اثري كه تمدن ملّت عرب در مغرب زمين گذارده، بسيار است و در مشرق زمين به مراتب زيادتر و نيرومندتر است و براي هيچ ملتي چنان نفوذي كه براي آنان پيدا شد، پديدار نگشته است...(4)

ويل دورانت مينويسد: پيدايش و اضمحلال تمدن اسلامي، از حوادث بزرگ تاريخ اسلام است. اسلام طي پنج قرن از سال 81 هجري تا 592 هجري، از لحاظ نيرو و نظم... قوانين منصفانه انساني و ادبيات و تحقق علمي و علوم و طب و فلسفه پيشاهنگ جهان بود.(5)

يكي از راههاي جذب ديگران به اسلام رفتار وعملكرد مسمانان است. مسلمانان به عنوان پيروان اسلام، با رفتار خود ميتوانند غير مسلمانان را به اسلام جذب كنند.

همان گونه كه در صدر اسلام، پيامبر(ص) با رفتار خود مردم را به اسلام جذب ميكرد. از اين رو از وي در قرآن به عنوان خُلْق عظيم يا شده است.(6)

برخي از مسلمانان ديگر با رفتار خود موجب جذب ديگران به اسلام ميشدند. يكي از امامان فرمود: كونوا دعاة للناس بغير ألسنتكم،(7) مردم را با غير زبان(با عمل) به سوي خداوند بخوانيد.

در فراخواني ديگران به اسلام بايد از هر گونه افراط و تفريط پرهيز شود، متأسفانه يكي از آسيبهاي تبليغات ديني، افراط و تفريط در معرفي اسلام است. در آموزههاي ديني سفارش شده است كه دعوت به اسلام بايد بر اساس مجادله به احسن باشد، زيرا دين اسلام دين منطق، علم و حكمت است، قرآن همگان را به آزاد انديشي و بحث آزاد فرا خوانده است: الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه...(8) همچنين قرآن مسلمانان را به مجادله به احسن دعوت كرده است: و جادلهم بالتي هي احسن(9)

براي جذب ديگران به اسلام، تحريف زدايي و جدا كردن عملكرد برخي از مسلمانان از اسلام و خنثيسازي تبليغات دشمن لازم است. متأسفانه عملكرد غير اصولي برخي از مسلمانان از يك سو و تحريف برخي از برنامههاي اسلام از جانب ديگر موجب شده است كه اسلام به صورت واقعي معرفي اسلام به گونه اي كه با علم و تمدن مخالف است و تنها دين آخرت ميباشد. از جاذبههاي اسلام كاسته است. هم چنين تبليغات نظام يافته دشمن عليه اسلام در بدبيني برخي نقش تعيين كننده دارد. دشمن - به ويژه غرب چنين وا نمود ميكند كه اسلام دين خشونت بوده و عملاً در صحنههاي سياسي و اجتماعي حضور نداشته و از جامعيت برخوردار نيست. از سوي ديگر تبليغ ميشود: دين اسلام موجب شده است كه مسلمانان از قافله علم و تمدن عقب مانده و از دست آوردهاي علمي و صنعتي... محروم بمانند.

طبيعي است براي معرفي اسلام بايد به تحريف زدايي پرداخته و بايد تبلغات دشمن را خنثي نمود، زيرا، زيرا اسلام در ذات خود عيب ندارد و عيب از مسلماني ما است.

اسلام به ذات خود ندارد عيب

هر عيبي كه هست از مسلماني ماست

در برخي از روايات تصريح شده است كه برخي از مسلمانان با عملكرد خود اسلام را وارونه معرفي نمودهاند. امام علي(ع) فرمود: لبس الإسلام لبس الفرو مقلوباً(10)، مردم جامه اسلام را وارونه به تن ميكنند.

پي نوشتها:

1 - بقره (2)، آيه 17 و انفال (8)، آيه 22.

2 - بحار الانوار، ج 2، ص 30.

3 - همان.

4 - تمدن اسلام و عرب، ص 4.

5 - ويل دورانت، تاريخ تمدن ج 4، ص 318.

6 - تلم (68)، آيه 4.

7 - بحار الانوار، ج 67، ص 303.

8 - زمر (39)، آيه 18.

9 - نمل (16)، آيه 125.

10 - نهج البلاغه صباحي صالح، خطبه 108.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.